Marjan Land
'Nét dat extra stukje aandacht geven, dat geeft voldoening!'
Marjan Land (59) werkt al bijna 40 jaar in het speciaal basisonderwijs (SBO), waarvan 28 jaar bij De Klimop. De Klimop geeft onderwijs aan kinderen met een leerachterstand en/of gedragsproblemen of een gedragsstoornis, die niet kunnen meekomen in het reguliere basisonderwijs. ‘Bij ons draait het vooral om een stukje extra aandacht. En dat geef ik graag!’
‘Speciaal basisonderwijs is vanaf het begin heel sterk een keuze van mij geweest. Ook op de PABO heb ik nooit van deze keuze afgeweken, ondanks dat er toen nog weinig bekend gemaakt werd aan de studenten over dit soort onderwijs. Mijn eerste baan was dan ook een kwestie van in het diepe springen. Gelukkig zwem ik nog steeds!’
‘Het is een mooie vorm van onderwijs. De uitdaging is om kinderen die het moeilijk hebben en vaak met een negatief zelfbeeld binnenkomen zich weer prettig te laten voelen en stapjes te laten maken. Door deze uitdaging heb ik nooit gedacht “ik wil het reguliere onderwijs in”. Ieder kind is anders. Hierdoor is mijn dag ook nooit hetzelfde. Het is super afwisselend en ik ga nog steeds fluitend naar mijn werk.’
‘We kijken wat er voor onze kinderen nodig is’
Talent ontwikkelen
‘Onze groepen bestaan uit 16 kinderen. Doordat de klassen kleiner zijn dan in het regulier basisonderwijs kunnen we ons beter richten op het individu. Buiten dat wij het kind zo goed mogelijk leren rekenen, lezen en dergelijke krijgt ieder kind de ruimte om zijn of haar eigen talent te ontwikkelen. We kijken vooral naar wat een kind wél kan. Moeite met theorie? Dan focussen we ons gewoon meer op praktisch werk. We begeleiden onze kinderen zo goed mogelijk naar het vervolgonderwijs dat bij hen past.’
Samenwerken
‘Ik werk enorm veel samen met mijn collega’s. Niet alleen omdat “mijn kinderen” ook bij een ander les hebben, maar ook omdat we ons samen verantwoordelijk voelen voor de kinderen en elkaar steunen. We vangen bijvoorbeeld wel eens kinderen van elkaar op die het nodig hebben even tot rust te komen buiten hun eigen groep. Je redt het hier niet door op een eiland te gaan zitten en niet samen te werken. Ben je geen teamplayer? Dan is speciaal basisonderwijs denk ik niet jouw ding.’
Structuur en rust
‘Ondanks dat onze groepen kleiner zijn, is het een uitdaging om iedereen te bieden wat hij of zij nodig heeft op didactisch of pedagogisch gebied. Dit vraagt vooral goede kennis van de kinderen in de groep. Daarnaast is structuur en consequent zijn enorm belangrijk. Onze leerlingen hebben daar baat bij. Ouders die hier voor een introductiegesprek komen zijn vaak verbaasd dat het hier zo rustig is. Dit snap ik! Je verwacht misschien eerder drukte bij deze vorm van onderwijs. Maar door structuur weten wij hier de rust te creëren die de kinderen nodig hebben.’
Vreemde eend in de bijt?
‘Bij De Klimop zijn we vooral heel flexibel. Lukt het niet langs de ene weg, dan pakken we een andere. We hebben wel methodes, maar vaak moeten deze aangepast worden omdat de meeste methodes voor het reguliere basisonderwijs geschreven zijn. Wij zijn constant bezig met kijken naar wat er voor onze kinderen nodig is. Binnen Prisma zijn we de enige SBO-school. Dit neemt niet weg dat we zoveel mogelijk binnen die eenheid proberen te passen. En gelukkig krijgen we daar voldoende ondersteuning in!’
Designed & Powered by Jobylon