Cathelijne Doeze Jager | Leraar | Sterrenschool

'Mijn passie? Samen het beste uit kinderen halen'

Leerlingen van sterrenschool De Ruimte kringen les in units van vakleerkrachten rekenen, lezen, taal en spelling. Vervolgens werken ze zelfstandig (onder toeziend oog van een onderwijsassistent) in het leerplein aan hun opdrachten. Vakleerkracht taal en spelling Cathelijne Doeze Jager is enthousiast over deze manier van lesgeven. ‘Als leerkracht focus je je op één vakgebied.’

‘De kinderen zijn verdeeld in unit 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. Per unit zijn er drie vakleerkrachten, vier jaargroepen en ongeveer 90 kinderen. Onze leerlingen hebben niet de hele dag dezelfde leraar. Ze verplaatsen zich door het gebouw voor de lessen. Daarmee bereiden we ze alvast voor op het voortgezet onderwijs. Alleen in de unit 1-2 werken de kinderen de hele dag bij de stamgroepleerkracht, omdat dit beter past bij de ontwikkeling van kinderen in deze leeftijd.’

Stamgroep
‘De stamgroepleerkracht volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen in de stamgroep. De groepen 3 tot en met 8 starten iedere dag bij hun stamgroepleerkracht, vergelijkbaar met een mentor op de middelbare school. Hierna gaat de klas uiteen en gaan de kinderen naar de vakleerkrachten voor rekenen, lezen, taal en spelling. In de middagen werken ze in de stamgroep, bijvoorbeeld aan Leskracht.’ 

‘Kinderen krijgen les van vakspecialisten’

Vakgebied
‘Om te zorgen voor een doorgaande lijn door de school overleggen de verschillende vakleerkrachten over hun vakgebied in een leerteam. In een unit worden kinderen niet langer door één juf of meester gevolgd; meerdere collega’s houden hun ontwikkeling in de gaten. Met elkaar zijn we verantwoordelijk voor de kinderen in de unit en dat vind ik prettig.’

Samen verantwoordelijk
‘Als leerkracht zie je op één dag heel veel kinderen. Als je hier nieuw op school komt werken, is dat wel even omschakelen. Maar het went snel. Het mooie aan deze manier van lesgeven is dat je op jouw vakgebied heel duidelijk de leerontwikkeling van ieder kind ziet. Iedere maand bespreken we als leerkrachten de leerlingen met elkaar. Wat gaat goed? Wat kan beter? Ik vind het prettig dat we samen verantwoordelijk zijn en het beste uit de kinderen proberen te halen.’ 

Specialiseren
‘Wij zijn binnen Prisma de enige school die op deze manier werkt. Het moet bij je passen, maar mijn collega’s en ik zijn erg enthousiast over deze manier van werken. Het is fijn om met elkaar de leerlingen te begeleiden, dat je je op één vakgebied kunt richten en je daarin kunt specialiseren. Prisma denkt graag met je mee en biedt je de ruimte om je te ontwikkelen tot vakspecialist, bijvoorbeeld.’ 

Designed & Powered by Jobylon