Lynn Brandau | Leraar | Human Dynamics

'De sfeer in de klas is prettig, dat is een groot voordeel'

Verschillen als kans zien om samen te leren, te werken en te communiceren. Dat is het uitgangspunt van de methode Human Dynamics, waarmee ze werken op De Regenboog. ‘Kinderen leren elkaar hierdoor beter begrijpen en krijgen meer respect voor elkaar. Dat voorkomt onenigheid in de klas. Voor mij als leerkracht is dat echt een meerwaarde!’, vertelt leerkracht Lynn Brandau van groep 8.

‘Het grote voordeel van Human Dynamics vind ik dat kinderen elkaar onderling beter leren begrijpen. Daarnaast ontdekken de kinderen wat zij zelf nodig hebben om goed te kunnen leren. Ook ontdek je als leerkracht nog beter wat elk kind nodig heeft van jou.’

‘Ik heb deze methode in 2018 in groep 7 ingevoerd en voor de zomervakantie merkte ik dat leerlingen meer respect voor elkaar hadden gekregen. “Oh, nu snap ik waarom jij zo rustig kan werken en ik niet” Of: “Ik spring altijd op als ik blij ben en jij blijft stil zitten, maar bent van binnen net zo blij als ik”. Dat is mooi om te horen.’ 

Drie principes
‘Ieder mens beschikt over drie principes: mentaal, fysiek en emotioneel, maar we hebben allemaal een andere volgorde. Om achter die volgorde te komen, kijken we naar een aantal punten. Zo doe ik. Zo denk ik. Zo praat ik. Zo leer ik. Ik kan het beste leren van. Zo werk ik samen. Zo kan ik vastlopen/verder ontwikkelen.’ 

Leren luisteren
‘Wij stellen iedere week één punt centraal en daar koppelen we een actieve opdracht aan. Neem bijvoorbeeld “Zo praat ik”. Tijdens het kringgesprek is de opdracht om te leren luisteren naar een ander. Praat die snel? Eentonig? Met een accent? Om kinderen te laten inzien hoe ze leren, laten we ze de bijvoeglijke naamwoorden op verschillende manieren leren: met een filmpje, door te doen of door te luisteren. Welke manier werkt het best?’ 
Na het uitvoeren van deze opdracht, lezen de kinderen alle stukjes die gaan over het punt dat centraal staat (bijvoorbeeld “zo praat ik”) en kijken ze welk stukje het beste bij hen past. 

‘Human Dynamics zorgt ervoor dat kinderen zichzelf én elkaar leren begrijpen’

Kinderen leren zichzelf kennen
‘Kinderen leren elkaar hierdoor beter begrijpen. Dat komt de sfeer enorm ten goede en dat is voor mij als leerkracht het grootste voordeel. Het is voor leerlingen ook een mooie voorbereiding op de middelbare school. Als kinderen zichzelf écht leren kennen, weten ze ook wat ze nodig hebben om te leren en met anderen samen te werken. Daarnaast leren ze goed omgaan met verschillen tussen mensen.’

Samen met ouders
‘We zijn nu bezig om Human Dynamics schoolbreed in de lessen te integreren. Het is een leerconcept dat nieuwe collega’s zich eenvoudig eigen kunnen maken. Prisma geeft je daarvoor ook alle ruimte. Ouders willen we meer betrekken door via de klassenouders berichtjes en foto’s te sturen van waar we mee bezig zijn. Het is mooi om dit samen op te pakken.’

Designed & Powered by Jobylon