Home > Verhalen > Sanne Sanders

Sanne Sanders

'Ik krijg alle ruimte voor mijn talenten en ambitie'

Sanne Sanders | Leraar | Atelieronderwijs

Sanne Sanders werkt als sinds haar afstuderen in 2009 met veel plezier op oecumenische basisschool Het Drieluik in Almere. Ze zou ook niet anders willen. ‘Het atelieronderwijs is daar één van de redenen van’, zegt ze enthousiast. ‘Dat is het kloppend hart van onze school.’ 

‘In het atelieronderwijs werken de leerlingen thematisch en groepsdoorbroken aan de kerndoelen. Het aanbod is gericht op kennisdoelen, vaardigheidsdoelen en begripsdoelen. De leerlingen ontwikkelen hierdoor een onderzoekende houding en zo leren zij “de echte wereld” om hen heen te ontdekken.’  

‘Plastic Soep’
‘Een mooi voorbeeld van een atelierthema dat kinderen raakt was het project rondom ‘Plastic Soep’. Door de hele school werd gewerkt aan thema’s gekoppeld aan het milieu. Dat onderwerpen echt gaan leven bij leerlingen is wel te merken. De kinderen zijn zelfs door de burgemeester officieel bedankt voor hun ideeën en bijdragen aan een beter milieu.’

‘Kinderen leren met atelieronderwijs de echte wereld ontdekken’

Enthousiaste leerlingen
‘Ik merk dat collega’s net zo enthousiast zijn over het atelieronderwijs als ik. Je doet de voorbereiding samen. Deze manier van werken is daarom ook heel handig met duobanen.
Door de ateliers thematisch vorm te geven en aan te sluiten bij de leerbehoefte van de leerlingen, raken zij intrinsiek gemotiveerd. Zij worden nieuwsgierig en gaan op zoek naar de kennis en vaardigheden om zichzelf verder te ontwikkelen.
De leerlingen werken aan hun sociale vaardigheden, doordat zij binnen het atelieronderwijs samenwerken en gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het eindproduct.’

Uitdagende werkvormen
‘De atelierthema’s gaan leven bij de leerlingen. Hierdoor is het mogelijk om andere vakken te verbinden aan het atelierthema. Het gezamenlijk voorbereiden van de atelierthema’s en het kritisch kijken naar het aanbod van de lessen in het ochtendprogramma, zorgen ervoor dat de lessen veel beter aansluiten bij de leerbehoeftes van de kinderen.
Zelfs tijdens de lessen van Wetenschap & Techniek, Muziek en Engels wordt er gekeken welke verbindingen er mogelijk zijn met het atelier. Dat maakt mijn werk extra uitdagend.’

Betrokken ouders
‘De expertise van ouders wordt ook ingezet tijdens de ateliers. Zo nodigen wij ze als expert uit om iets te vertellen over hun beroep of talenten. Om de wereld te ontdekken buiten de school zijn er ook geregeld uitstapjes, excursies en/ of speurtochten waarbij de hulp van ouders noodzakelijk is. Doordat de ouders zien hoe enthousiast de leerlingen zijn over een thema, is de bereidwilligheid erg groot om te helpen. Dat vind ik erg leuk.’

Ruimte voor je ambitie
Werken bij Prisma is fijn. Prisma geeft je alle ruimte om jezelf te ontwikkelen. Er wordt met je meegedacht hoe je het beste je ambities en talenten kan ontwikkelen en dat vind ik prettig. Je bent echt zichtbaar binnen de organisatie. Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk en geniet van de nieuwe uitdagingen die op mijn pad zijn gekomen.’  

Werken bij Prisma

Samen groeien. Door actief van en met elkaar te leren, in verbondenheid met de wereld. Spreekt jou dit ook aan? 

Bekijk onze vacatures